Historisk baggrund for DSB Kursusstation Knudshoved
Isbådestation
Centeret her blev oprindeligt bygget af postvæsnet som en isbådestation i årene 1876-77.
Stationen skulle støtte den planlagte postdrevne Storebælts-overfart.
Men ordningen af forholdene ved den postdrevne Storebæltsoverfart blev i 1874 lagt i mølposen. Dampfærgeforbindelsen måtte vente, fordi der politisk var stor utilfredshed med den andel de jysk-fynske statsbaner skulle betale i forhold til det private sjællandske selskab. Sandsynligvis afventedes de sjællandske jernbaneselskabs overgang til staten, hvilket skete o 1880.
I 1883 indsættes den første jernbanefærge på Storebælt. Isbådestationen skulle brudes under så vanskelige is-forhold, at færgerne fra Korsør og selv isbryderne ikke kunne forcere indløbet til Nyborg fjord. Den eneste daværende mulighed for transport af post, gods og rejsende over Storebælt var derfor med isbåde, der dels blev trukket over isen med de rejsende gående ved siden af, dels roet gennem våger i isen. I hver båd kunne der være 4-5 passagerer.
Bådene lignede almindelige store robåde. Forskellen var, at der foruden en køl i midten, var placeret en slags meder på hver side, som skulle forhindre, at kølen blev ødelagt, når båden blev trukket over isen.
Bådene var bemandet med en fører og 4 mænd, almindeligvis fiskere fra Korsør og Nyborg, som her kunne få en ekstra indtjening i vintermånederne.